sunnuntai 4. toukokuuta 2014

Uusi elämä ratsastushousuille

Housut ennen ja jälkeen.
Ja hätäkuivatus föönillä, kun housuille tulikin pikaista käyttöä eilen. ;)
Suosikkiratsastushousuni ovat jo vuosia vanhat Mountain Horsen Jeanie-farkut kokopaikoilla. Ne ovat uskollisesti palvelleet päivittäisessäkin käytössä ja pysyneet ihme ja kumma täysin ehjinä. Joten niiden on pakko olla hyvät, koska minä jos joku hajotan asioita ennätystahtiin.

Vuodet ovat kuitenkin kohdelleet pöksyjä vähän kaltoin. Väri oli haalistunut ja palanut reisien kohdalta ällöttävän punertavaksi. Olin jo melkein heittämässä näitä pois, kunnes kaupassa tuli vastaan värjäävät pesuaineet ja -napit. Olin ihan täysin unohtanut sellaisten olemassaolon.

Eli riskillä housut väripesuainepussin kanssa koneeseen ja silkalla mielenkiinnolla odottamaan lopputulosta. Ajattelin, että vähintään housujen hopeiset saumat ja koristetikkaukset värjäytyvät ja kokopaikat kokevat kovia.

Mitä vielä - housut ovat nyt kuin uudet. Saumat pitivät värinsä, kokopaikat eivät kärsineet (eivätkä värjänneet satulaa), mutta housujen puuvillaosiin väri tarttui tasaisesti ja kauniisti. Olipa iloinen yllätys! Toivottavasti housut palvelevat vielä pitkään. :)

10 kommenttia:

  1. Vau. Pitäisiköhän kokeilla, minunkin suosikkihousuni ovat aika kulahtaneen väriset...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kokeile pois. :D Tämä taisi olla jotain aloittelijan tuuria... Olen vain kuullut, etteivät nuo väriaineet ole kauhean hyviä, mutta tämä ainakin vaikutti olevan oikeinkin tehokas. Se on sitten eri asia, miten uusi väri kestää pesuja.

      Poista
  2. Hyvä idea, kiitos! Ja hienot tuli.

    VastaaPoista
  3. Mulla on yksi "siviilitakki" joka kaipaisi uutta mustaa väriä kipeästi. Tämän perusteella uskaltaudun kokeilemaan itsekin värjäystä, kunhan saan aikaiseksi :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onnea kokeiluun! Voisi itsekin kokeilla pari takkia uusia... Nyt kun tuli todettua, ettei pesukonekaan ottanut värjäyksestä nokkiinsa, kun ohjeen mukaan touhusi. ;)

      Poista
  4. Mä oon vanhat valkoiset kisahousut värjänny just noilla Dylonin väreillä. Samoin tarvin kevyet kesähousut työhousuiksi ja löysin vain valkoisia, joten värjäsin sinisiksi. Mä tein tosin käsivärjäyksellä, sillä ei tuu ihan niin tasaista kuin konevärjäyksellä, mutta ihan siistit..

    Mun kokemuksen mukaan saumalankoihin väri ei tartu (ainakaan valkoisiin) ja nahkapaikat jää vaaleammiksi (näyttää oikeestaan ihan kivalta).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aionkohan minä enää ikinä kisata... Vanhat kisahousut ovat ihan huippuhyvät, harmi vain, kun ovat totta tosiaan ihan vitivalkoiset... ;)

      Poista
    2. Langat on yleensä tekokuitua, johon väri ei kiinnity :)
      Tämä kannattaa muistaa etenkin silloin, kun värjää vaaleasta huomattavasti tummemmaksi -> langat jäävät yleensä näkyviin. Jos ei siis halua tällaisia "tehoste-/koristetikkauksia" vaatteeseen, kannattaa värjäys tehdä pienemmällä tummuusastemuutoksella tai miettiä, värjääkö ollenkaan. :)

      Poista
    3. Eli hyvä syy säilyttää vielä kisahousut valkoisina. ;)

      Poista