tiistai 21. tammikuuta 2020

Satulakauppiaat - asiakaspalvelun helmet?


Heppapuolen asiakaspalvelun laatua on ihmetelty blogissani ennenkin. Onko mikään muuttunut? Ei.

Etsin tällä hetkellä toista satulaa koulusatulani rinnalle, jotta molemmilla hevosilla pääsisi yhtäaikaa ratsastamaan. Tällä kertaa budjetti on rajallinen, mutta kuitenkin sellainen, että vaihtoehtoja kyllä löytyy. Satulan osto on taitolaji ja usein täytyy tietää, mitä hakee. Aina kuitenkaan eivät auta setelit eivätkä edes tarkat speksit. Tässä muutama kokemus:

Tapaus 1. Lähetin kyselyn vaihtoehdoista ja satula-autosta syksyllä 2010 ja uudelleen toisen hevosen tiimoilta syksyllä 2014. Odotan vastausta edelleen. En ajatellut enää kysyä.

Tapaus 2. Lähetät tarkat speksit, mitä haet ja noin-budjetin. Kyselyjä vuosien varrella ollut useampia ja budjetti vaihdellut 500-2500e välillä. Joskus on tullut vastaus, joskus ei. Tarjotut penkit eivät täytä speksejä (esim. etsitään kaarevaa runkoa -> tarjoaan suoraa jne.) ja kerran sovitukseen tullut ihan rahaa maksanut merkkisatula oli niin huonosti pidetty, ettei siitä olisi voinut pyytää puoliakaan pyydetystä summasta (koko etuosa syvillä naarmuilla, pintanahka rikki). Kunto oli yllätys ja harmitus melkoinen, kun satula olisi ollut sopiva. Mahdollista jälleenmyyntiä ajatellen jyrän alle jäänyt satula on arvoton. Huomautettuani tästä ystävällisesti (ja annettuani vastatarjouksen) on myyty ei-oota.

Tapaus 3. Välityssatula "häviää", mutta kummasti löytyykin ja on ehkä myyty. Tilityksistä joutuu uhkailemaan rikosilmoituksella, ennen kuin ne tipahtavat tilille osissa. (Tähän väliin tietoisku: Jos yksityishenkilön satula on yrityksellä välitysmyynnissä, kuluttajaneuvoja ei pysty auttamaan.)

Tapaus 4. Iso liike, paljon valikoimaa. Kauppoja on tehty tämän puljun kautta kuitenkin eniten, koska hyvänä päivänä asiakaspalvelu on hyvää. Huonona sellaista, ettei viitsi ääneen sanoa, mutta nöyränä lakki kourassa tulee pahoiteltua omaa olemassaoloaan ja vaivaa, jonka aiheuttaa. Silti useita tonneja on tullut kiikutettua tänne. Enemmänkin olisi varmasti tullut vietyä, jos niillä muutamillakin kerroilla olisi saanut jonkun henkilön paikan päälle.

Sitten vielä ne useat muut, jotka eivät vastaa yhteydenottoihin ollenkaan. Siis kohdan 1 lisäksi.


Tulee väkisin mieleen, onko itse huono asiakas. En tiedä. Laskut on maksettu kuitenkin aina ajallaan ja sovitukset hoidettu kellontarkasti ja huolellisesti, jos niin pitkälle on päästy. Aina, kun satulaa on sovitukseen pyydelty, on jostain kaupat tehty.

Ymmärrän kyllä, ettei satulakauppa ole mikään kultakaivos. Sovituksien määrään nähden ostoprosentti on pieni. Mutta milläs ostat mitään, jos edes palveluja tarjoavan yrityksen peruskulmakivi, asiakaspalvelu ei toimi? 

Millaisia kokemuksia sinulla on satulakauppiaista? Sana vapaa!

16 kommenttia:

  1. Mulla on Kangasalan Satula.comista pelkkää positiivista sanottavaa. Satula-autosta sovitettu satuloita, sopiva jäi vuokralle ja kaikki toimi. Jopa siinä vaiheessa, kun kävin paikan päällä satulan kanssa testaamassa viime hetken testit ennen ostoa, kun hevosen selkä oli muuttunut. Saatiin kukkaroystävällinen loppuratkaisu, vaikka olin varautunut siihen, että minulle myydään uusi satula.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hieno homma! Tuo on aina positiivinen yllätys, että palvelu pelaa. Vaikkakin sen pitäisi olla itsestäänselvää. o:)

      Poista
  2. Samaa olen ihmetellyt... Hinnat ovat tolkuttomat, mutta palvelua rahalla ei juuri saa.

    Surkuhupaisin on yksi maahantuoja, jolta satula pitäisi tilata ilman mahdollisuutta kokeilla satulaa ennen ostoa, ja hinta maailmalla halpismerkkinä tunnetusta satulasta alkaen 2 500 euroa. En tiedä, pitäisikö itkeä vai nauraa. Onneksi sain ko.satulan muualta sovitukseen ja totesin, ettei sovi minun pepulleni. Harmi sinäns, että se on ollut toistaiseksi ainoa 16-tuumainen, jota olisi saanut Ruusalle tarpeeksi lyhyillä paneeleilla.

    Menneisyydessä on tullut vastaan myös yksi satulansovittaja, joka ei yhtään piitannut siitä, sopiiko satula vai ei. Tai ehkä eivät ole tajunneet työstään mitään, en tiedä kumpi on pahempi. Ko. satula-auto ei enää ole vuosiin ollut onneksi toiminnassa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kertonee siitä, että kysyntää on enemmän kuin tarjontaa, joten ei ehkä ole niin pakko hoitaa asioita justiinsa. Valitettavasti vaikkapa autokaupoilla asiakaspalveluasenne ei kauaa pitäisi firmaa pystyssä, tai ainakin uskoisin niin.

      Poista
  3. Juu, kokemuksia on laidasta laitaan. Tapaus 3 kuulostaa niin tutulta että ollaan ehkä oltu saman "välittäjän" uhreja?
    Nyt viime ajat on kyllä sujunut aivan mainiosti tuon lähiliikkeen kanssa, se missä on paljon valikoimaa.
    Mutta toivon kyllä sormet ristissä että ei jouduta pitkiin aikoihin uuden satulan hakuun vaan porskutetaan nykyisten kera. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Paha sanoa, olen kuullut vastaavaa myös yhdestä toisesta toimijasta. Se yritys on lopettanut toimintansa hiljattain. Oma kokemukseni tuosta välityssatulakeissistä sijoittuu muistaakseni joulun 2014 ja kevään 2015 välille ja ko. yritys on toiminnassa edelleen. Useampi kuukausi siinä rahoja odotellessa eniveis meni.

      Mä niin toivon myös, että seuraava sovitukseen tuleva olisi sopiva. Ja sillä sitten mennään, piste. :D Meillä lienee sama tuo lähiliike, se on kyllä ok nykyään.

      Poista
  4. Tyypillistä. Satuloida katoaa, yhteydenottoihin ei vastata, korjauksessa olleet satulat tulee korjaamattomia takaisin, joskus saumat auki. Korjausaika saattaa venyä kahdesta viikosta kahteen kuukauteen, jopa vuoteen.

    Seassa on olevinaan ammattilaisia ja sitten oikeasti arvostettuja ammattilaisia. Ekalta porukalta odotakkaan mitään, mutta kauhistelen välillä asiakaskuntaa, joka ei paremmasta tiedä. Sitten muistan, miten arvostettu ja pätevä väkikin käyttäytyy enkä enää ihmettele, miten ensimmäiselle ryhmälle riittää kysyntää.

    Jos töitä on liikaa, pitääkö niitä haalia lisää. Sen kun muistaisi aina itsekin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin totta joka sana! Näiltä olevinaan ammattilaisilta täytyy todellakin tietää mitä hakee, muuten ei saa kuin harmaita hiuksia ja menetä euroja. Jos se riittää edes.

      Poista
  5. Amen! :D sanat ei itselläkään enää riitä! Kyllä asiakaspalvelu tällä alalla on hyvinkin katoava luonnonvara vähän kaikessa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näin on. Surullista, että hyvästä palvelusta saa nykyään yllättyä, vaikka kuten aiemminkin jo kommentoin, sen pitäisi olla itsestäänselvää. Toki hyvä kokemus on aina subjektiivinen asia, mutta ihan jo perusasiat palveluja tarjoavalta firmalta olisi kiva alku.

      Poista
  6. Kuulostaapa tutulta. Täällä on yksi välittäjä, jolla on paaaaljon välityssatuloita, mutta ei vastaa yhteydenottoihin sitten millään. Olen todennut, että omat satulat eivät hänelle ainakaan mene välitykseen. Olkoon asiantunteva ja osaava sovittaja, mutta potentiaaliset asiakkaat menevät tyystin ohi, kun ei vastaa...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tätä mietin tänään, kun olin kirjoittanut tämän postauksen. P*skasta palvelusta kärsivät kaikki, eritoten ne onnettomat, jotka ovat erehtyneet antamaan omansa välitykseen ja odottavat sen realisoitumista. Ei ihme, että myyntiajat ovat pitkiä, kun homma ei vain lähtökohtaisesti tunnu toimivan.

      Poista
  7. tuon on pakko olla tooodella hyvä bisnes kun niin monella on varaa ns. "valita" asiakkaat :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tässä taitaa piileä pieni totuuden siemen. 😁

      Poista
  8. Satulat olen aina myynyt ja ostanut itse, mutta noin muuten on kyllä hevostarvikkeiden saralla tullut nähtyä jos jonkinmoista asiakaspalvelua... Hyvääkin kyllä toki, mutta paljon myös noita, että pitää lähes anteeksi pyytää aiheuttamaansa vaivaa, kun haluaa ostaa jotain. Eipä ihme, etteivät kivijalkaliikkeet enää nykyään menesty.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samoja kokemuksia siis! Tällä kertaa tässä meidän satulacasessa peräti yhtä firmaa kiinnosti edes vastata lopulta, mutta sekin oli kovin nihkeää kaiken kahden viestin verran. :D Satula eniveis löytyi muuta kautta ja kaupat tuli!

      Poista